PJEVUŠENJE PLANETA / Napokon znamo zašto Zemlja bruji

Znanstvenici odavno znaju da Zemlja stvara jezivo brujanje niske frekvencije koje je nečujno za ljude, ali se može otkriti seizmičkim instrumentima.

17.4.2015.

Do sada.

Nova studija objavljena online 10. veljača 2015. u časopisu Geophysical Research Letters pokazuje da to brujanje nastaje uglavnom zbog morskih valova koji uzrokuju da naš planet suptilno vibrira – ili "zvoni", kako su to nazvali znanstvenici.

"Napravili smo veliki korak u objašnjenju te pojave", naveo je u pisanoj izjavi dr. Fabrice Ardhuin, iz Nacionalnog centra za znanstvena istraživanja u Brestu i glavni autor studije.

"Sada znamo odakle ta zvonjava dolazi, a iduće pitanje je: što možemo učiniti s tim", naveo je.

Možemo "uhvatiti krivca", recimo. Pomoću računalnih modela oceana, vjetrova i morskog dna, znanstvenici mogu odrediti točnu vrstu morskih valova koji uzrokuju brujanje, prenosi Live Science.

Istraživači su otkrili da sudari ogromnih morskih valova stvaraju neke seizmičke aktivnosti, ali samo kretanje i pritisak divovskih, sporih oceanskih valova koji se protežu sve do morskog dna uzrokuju pjevušenje Zemlje.

Raspon brujanja polazi od najenergičnijih "udara" od tri do 10 sekundi pa sve do dugih zvukova koji traju od 13 do 30 sekundi.

Naime, podvodni valovi koji se sudaraju kreiraju zvuk koji traje do 13 sekundi, a valovi koji se kreću duž grebena na morskom dnu stvaraju dugotrajne vibracije poput zvuka zvona.

Kako brujanje može pomoći? Mikroseizmčka aktivnost koju uzrokuju divovski morski valovi prodire duboko u Zemljin plašt – a možda i do jezgre. To ukazuje da bi snimanjem te pojave znanstvenici mogli dobiti detaljnijuu sliku unutrašnjosti našeg planeta, tvrde istraživači.

Kako bi to brujanje zvučalo da je na višoj frekvenciji – onoj na kojoj ga možemo čuti?

"Ako biste ga pustili 10.000 puta ubrzanog mogli biste čuti "šum" poput onog između dvije stanice za radiju", rekao je Ardhuin za Huffington Post.

Hm. Možda je to dobra stvar što se ne možemo čuti to brujanje.

Toma