Oceani su ključali, nebo je bilo crveno, Zemlja se tresla pola sata

Cijeli se svijet prepao kada je prošle godine maleni meteorit napravio buku iznad Rusije, mada znamo da su takvi udari česti.

10.4.2014.

Prije tri milijarde i 260 milijuna godina oceani su uzavreli, nebo je postalo crveno, a tlo se treslo čitavih pola sata. Zemlju je udario asteroid koji je u promjeru imao 48 kilometara. Da je kojim slučajem netko mogao pogledati u nebo u tom trenutku, vjerojatno bi pomislio kako se najveća planina koju je ikad vidio ne bi trebala nalaziti tamo gore.

Asteroid je udario u područje nad kojim se danas nalazi Južnoafrička republika, mada Zemlja naravno tada nije izgledala kao danas. Napravio je krater koji bi se protezao preko polovine te zemlje, 478 kilometara u promjeru. Udar je imao takvu snagu i oslobodio je toliku energiju da je gornji dio oceana proključao, a tsunami koji je nastao bio je visok više od stotinu metara.

Znanstvenici su sve to uspjeli rekonstruirati proučavajući frakture u slojevima greenstone (zelenih stijena) u području gorja Barbeton u Južnoj Africi. Riječ je o jednom on najstarijih gorja na planeti, jer se cijelo područje nalazi na najstarijem kratonu na Zemlji. Njihov rad bit će objavljen u časopisu Američkog geofizičkog društva Geochemistry, Geophysics, Geosystems.

Tragovi veličine pijeska

Pukotine koje su znanstvenici proučavali nastale su kada je asteroid udario u Zemlju brzinom od 67 tisuća kilometara na sat. Tektonski su procesi u milijardama godina koje su otad prošle izbrisale tragove udara, no znanstvenici su našli tragove veličine pijeska u stijenama. Utim su slojevima pronašli i tragove iridija, elementa koji je relativno rijedak na Zemlji, ali ga ima u asteroidima.

Pomoću dobivenih podataka, znanstvenici su napravili model udara. Zaključili su da je ogromni asteroid udario u ocean tisućama kilometara od stijena u Barbetonu i oslobodio nevjerojatnu količinu energije koja je poslala tsunamije i seizmičke valove preko cijelog planeta.

Taj se udar dogodio u periodu povijesti Sunčeva sustava kada su se golemi asteroidi još kretali oko Sunca, udarajući u tek formirane planete. Vrlo je vjerojatno da asteroid koji je udario u Zemlju prije 3,26 milijardi godina nije bio jedini, zaključuju još znanstvenici.

Samit