O onome što uspijeva Rijeci drugi mogu samo sanjati

Dok je u drugim zemljama doniranje besplatno, a za bacanje robe pred istekom roka trajanja u smeće plaćaju se kazne, u Hrvatskoj je sve naopako posloženo. Na donacije se čak plaća PDV.

27.9.2012.
7:02
VOYO logo

S obzirom na tešku gospodarsku situaciju i nezaposlenost, kao što je slučaj i u svijetu, socijalne samoposluge bile bi dobrodošle u mnogim gradovima u Hrvatskoj, jer pomoć je potrebna sve većem broju siromašnih. Nažalost, za sada taj sustav funkcionira samo u Rijeci, a Zagreb ima svoj "socijalni dućan" iz kojeg svakodnevno Caritas ugroženim obiteljima dostavlja hranu.

"Riječka socijalna samoposluga na Brajdi, koja prikuplja hranu za najsiromašnije građane, otvorena je u travnju 2011. Prvotna ideja je bila da se u njoj prodaju proizvodi po znatno nižim cijenama, ali se od toga odustalo i od samog početka se besplatno dijele najugroženijim skupinama građama", kaže za Danas.hr voditelj samoposluge Darko Rončević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Samoposluga' nikad nije prazna

U program je uključeno više od četrdeset volontera, neki od njih prikupljaju hranu, neki je dijele, a angažirani su i volonteri (psiholozi, psihijatri, ekonomisti) s kojima građani mogu porazgovarati o svojim problemima.

Vrata riječke socijalne samoposluge otvorena su svaki dan od 9 do 12 sati, a od travnja ove godine, zadovoljan je Rončević, niti jednom nisu ostali bez hrane, higijenskih potrepština i konzervi koje se najviše traže. Korisnici mogu biti svi građani koji su uključeni u socijalni program Grada Rijeke, odnosno svi oni koji imaju stalnu socijalnu iskaznicu: Ipak, "papir" nije presudan za dobivanje pomoći. Informacije o radu socijalne samoposluge mogu se dobiti na broj mobitela 099 254 8177.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dijelit će se i odjeća i namještaj

Zanimljivo je da se socijalna samoposluga puni isključivo donacijama dobrih ljudi. Volonteri udruge petkom na Korzu informiranju građane ispred kojeg će trgovačkog centra subotom prikupljati donacije, a kod njih građani mogu prijaviti prijevoz svojih donacija (veće količine ili namještaj).

"Hvala Plodinama, Getrou, Billi i Tower Centeru. Oni nam omogućuju da ispred njihovih objekata prikupljamo donacije. Prosječno subotom prikupimo od 650 do 700 kilograma donacija, najvećim dijelom riječ je o prehrambenim proizvodima", kaže Rončević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim hrane, siromašni Riječani ubuduće će moći u socijalnoj samoposluzi uzimati i odjeću te namještaj. Naime, Grad Rijeka udovoljio je zahtjevu volontera i u utorak im priopćio da će im ustupiti prostor veličine 310 metara četvornih na Žabici.

Dobra vijest je i što je Nick Vujičić, najpoznatiji motivacijski govornik u svijetu, koji je prije par dana posjetio Rijeku, 20 tisuća kuna odlučio donirati upravo socijalnoj samoposluzi. Kako nam je potvrdio Rončević, tim će se novcem financirati pregrađivanje prostora na Brajdi i urediti kreativna radionica za djecu, svojevrsni socijalni vrtić u kojem će se manja djeca nekoliko sati dnevno moći igrati, a veća primati instrukcije iz više predmeta. Četiri volonterke već su se javile za rad u igraonici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sramotan zakon

"Najviše nas koči postojeći zakon prema kojem neki trgovački lanac mora državi platiti PDV ukoliko želi donirati robu pred istekom roka trajanja. U drugim zemljama to nije slučaj. Primjerice u Njemačkoj je doniranje besplatno, a za bacanje u smeće takvih proizvoda i stvaranje otpada državi se plaća određen iznos", ogorčen je Rončević.

Riječki primjer bi mogao biti uzor svim drugim gradovima u Hrvatskoj. No, kako se čini, počevši od suradnje s gradskim ocima i dodjelom prostora, ne ide svugdje glatko.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Splitu je u prosincu 2009. godine u organizaciji udruge Most bila otvorena socijalna samoposluga, no, nažalost, nakon mjesec dana je zatvorena. Predsjednica udruge Đordana Barbarić kaže da ponovno pokretanje i njen kontinuirani rad zahtijevaju logistiku, podršku lokalne zajednice, velike donatore i koordinaciju s Centrom za socijalni rad.

Kultura doniranja

"Teško da mi to možemo ostvariti sami akcijama po školama i uz pomoć građana, iako je podrška Splićana sjajna", kaže Barbarić. Već u startu, ističe, problem bi bio i prostor. Ova splitska udruga, koja godinama pomaže siromašnima, mladima s poremećajem u ponašanju i beskućnicima, već duže vrijeme pokušava pronaći veći prostor za beskućnike jer sadašnji kapaciteti ne zadovoljavaju potrebe, no ne polazi joj za rukom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Po svemu sudeći, kultura doniranja prisutna je i u Splitu, no očito je da nedostaje ono s čime se može pohvaliti Rijeka – dobra volja Grada da pomogne i ljudi koji bi bili angažirani na projektu.

U cijeloj priči važna je i uloga države, koja bi napokon trebala promijeniti zakon kako, u vrijeme kad mnogi hrvatski građani žive u bijedi, roba pred istekom roka trajanja ne bi završavala u kontejnerima, nego u rukama onih kojima je itekako potrebna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U zagrebačkim Gajnicama prije gotovo tri godine otvoren je prvi 'socijalni dućan' u Hrvatskoj, ali on, u usporedbi s riječkim, funkcionira na sasvim drugačiji način.

Riječ je o projektu Caritasa Zagrebačke nadbiskupije i trgovačkog lanca Lidl Hrvatska pod nazivom "Socijalna košarica – podjela pomoći u naravi".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Projekt se odvija na način da Lidl donira prehrambene i druge proizvode, a djelatnici i volonteri Caritasa svakodnevno pripremaju pakete te ih dijele siromašnim obiteljima. U paketima se u prosjeku nađe od 15 do 20 prehrambenih artikala, a prosječna vrijednost paketa kreće se oko 300 kuna.

Na ovaj način pomoć dnevno dobiva 15-ak zagrebačkih obitelji, kažu u Caritasu Zagrebačke nadbiskupije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako je Lidl jedini formalni partner u projektu, Caritas u sklopu ovog projekta dijeli proizvode i drugih donatora koji donacijama redovito ili povremeno pomažu.

Caritas pokriva troškove ljudi koji rade na projektu (sudjeluju i volonteri), voznog parka i logistike, ali plaća i Gradu Zagrebu unajmljeni prostor te režije. Lidl je uložio više stotina tisuća kuna za uređenje, adaptaciju i opremanje prostora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Samit
Gajin svet
fnc 15
Hell's kitchen
Brak na prvu
default_cta
Azbuka našeg života
Cijena strasti
Tajne vinove loze
Ljubavna zamka
Smrt u raju
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Sumrak saga: Mladi mjesec
Playmobil
default_cta
Volio bih da sam ovdje
VOYO logo