'Autoceste građanima, a ne Kinezima!'

Damo li autoceste strancima u koncesiju, možemo očekivati povećanje cestarina, lošije održavanje i povećanje prometa državnim i lokalnim cestama.

14.8.2012.
13:06
VOYO logo

Već danima se piše o zainteresiranosti Kineza za gradnju autocesta na Balkanu, a najnovija vijest, koju je objavio Novi list, govori o tome da bi baš Kinezi mogli biti ti koji bi autoceste u Hrvatskoj uzeli u koncesiju. Time bi nam priskrbili potrebnih dvije i pol milijarde eura kako bi dobili pravo ubiranja prihoda i upravljanja nad gotovo 1.200 kilometara autocesta u Hrvatskoj, koliko je u nadležnosti Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb.

Koliko je to realna i dobra opcija za Hrvatsku prokomentirao je za Danas.hrMijat Stanić, predsjednik sindikalista cestarskih zaposlenika, koji nam kaže: "Svašta je moguće kada su Kinezi u pitanju."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nisu nemoguće ni skrivene 'cake' u ugovoru...

Naime, prema Stanićevoj ocjeni, od skoro 1.200 kilometara autocesta u Hrvatskoj, oko pola njih su rentabilne, dok ostale ne ostvaruju takav promet da bi bile isplative. "Po mom mišljenju, nekom poštenom koncesionaru ne bi se isplatilo uzimati ih u najam, osim ukoliko ne bi došlo do povećanja cijena cestarina. A ukoliko bi se i našao partner za to, u tom bi ugovoru bilo nekih skrivenih 'caka' kojima bi se nekome nešto pogodovalo", uvjeren je Stanić.

Koncesija, uostalom, kaže nam, podrazumijeva i niži standard održavanja, što znači i manju sigurnost na autocesti. "Svjedoci smo da stranci ulažu manje u održavanje nego što bi trebali, odnosno to je dno usluge koje bi trebali pružiti. S druge strane, cijena autoceste koju drže stranci je od 70 do 230 posto veća, kao što je to u slučaju autoceste Zagreb – Macelj", kaže nam sindikalist dodajući da zato i dolazi do premještanja prometa s autoceste na državne i lokalne ceste koje onda postaju zakrčene i više se uništavaju, a što također onda mora sanirati država. Uostalom, time se, dodaje, povećava i broj prometnih nesreća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stranca zanima samo zarada

"Strance, naime, promet ne zanima. Oni su našli svoju formulu za zaradu. Promet autocestom Zagreb – Macelj manji je za 30 posto zbog visoke cijene cestarine, ali su prihodi i dalje povećani, i to je jedino što stranca zanima", kaže nam.

A zašto bi Kinezima eventualno mogle služiti hrvatske autoceste ako to i nije toliko isplativo?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kinezi imaju jednu strategiju naseljavanja po Europi i njima taj potez ne mora u tom trenutku biti isplativ. No, dugoročno bi im osigurao neke projekte koji su im interesantni iz drugog nekog razloga", smatra Stanić, koji za ovaj problem nudi sasvim drugačije rješenje. A to je prodaja dionica autocesta građanima.

"Ako se već želi namaknuti neki novac za otplatu duga, onda bi bilo dobro osnovati dioničko društvo i građanima ponuditi otkup dionica. Vjerujem da bi za to bilo interesa, a profit koji bi se zaradio iz autocesta, ostao bi u Hrvatskoj, u džepovima hrvatskih građana", kaže nam sindikalist zaključujući da je vjerojatnije, ipak, da će se Vlada radije prikloniti Kinezima, nego hrvatskim građanima jer ako građanima nudite dionice "mogućnost uzimanja mita je nikakva".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Vlada nema hrabrosti restrukturirati poduzeća'

O problematici davanja autocesta u koncesiju razgovarali smo i s bivšim zamjenikom ministra prometa i članom našeg Stručnog tima Vladimirom Ferdeljijem. Po njegovim mišljenju, Vlada šalje zbunjujuće poruke. "Prvo smo čuli vijest da je Vlada oformila grupu koja bi trebala razmotriti mogućnost davanja cesta u koncesiju, a onda od ministra čujemo da je spreman rekonstruirati poduzeća koja upravljaju tim cestama. To nikako ne ide jedno s drugim", kaže nam Ferdelji, koji smatra da bi se davanjem autocesta u koncesiju jasno pokazalo kako Vlada nema hrabrosti restrukturirati ta poduzeća koja funkcioniraju neefikasno i s ogromnim brojem zaposlenih.

"Mislim da ova Vlada polako upropaštava jednu priliku za drugom, i svaka druga Vlada iza nje će imati jako tešku situaciju. Oni prodaju stvari, a prodaja je jednokratna stvar i ako je ne iskoristite da riješite problem, onda će šanse biti sve manje i manje za rješenje problema", kaže nam Ferdelji, koji smatra da bi rješenje bilo restrukturiranje poduzeća, smanjenje troškova, racionalizacija i čitav niz marketinških akcija koje bi dovele vozila na cestu. "Povećanje cestarina u tome svakako nije rješenje, jer ono samo rezultira smanjenje prometa autocestama", zaključuje Ferdelji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako imate pitanja vezana za rad Vlade, pojedine poteze ili njihov izostanak, a tiču se područja koja smo predstavili, pišite nam na strucnitim@portal.net.hr

Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo