O ČEMU SE RADILO? / Prizor kakav se ne viđa često: Kanaderu se u punom požarnom naletu intenzivno dimilo iz motora

Image
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Zabilježen trenutak u kojem je tehnika zakazala uslijed nenormalnih atmosferskih uvjeta

14.7.2022.
15:19
Marko Lukunic/PIXSELL
VOYO logo

Iako vlasti tvrde da je za protupožarnu sezonu sve spremno, od 11 vatrogasnih aviona leti njih osam - četiri Canadaira 415 i četiri AirTractora 802.

Kruže fotografije kanadera u punom požarnom naletu, dok se intenzivno dimi iz desnog motora. Dramatična fotografija nastala je u trenutku izbacivanja vodene bombe. Dim je bio gust i intenzivan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izvor: Nikša Stipaničev / Cropix

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Srećom, fotografija odražava samo taj jedan trenutak u kojem je tehnika zakazala uslijed nenormalnih atmosferskih uvjeta - zraka punog čađe i iskri kroz kojeg je prošao motor na krilu koje je u desnom zaokretu bilo bliže plamenu.

Mlazni motor kanadera u smislu sagorijevanja funkcionira isto kao i četverotaktni motor automobila. Ima usis, kompresiju, sagorijevanje i ispuh, samo što se ovi procesi u mlaznom motoru ne smjenjuju u vremenu nego se kontinuirano odvijaju u turboelisnom motoru Pratt&Whitney 123 AF kojima su opremljeni kanaderi ovog tipa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
'ima netko tko to pali' /

Svjedok apokaliptičnih scena požara za RTL.hr: 'Kaos! Odjednom! Trčao sam, jedva prošao uz ogromni plameni jezik!'

Image
'ima netko tko to pali' /

Svjedok apokaliptičnih scena požara za RTL.hr: 'Kaos! Odjednom! Trčao sam, jedva prošao uz ogromni plameni jezik!'

Motor funkcionira tako da na prednjoj strani kompresorska turbina sabija zrak u gorioniku. Gorivo i komprimirani zrak čine gorivu smjesu koja se širi a njen mlaz pokreće turbinu koja je preko reduktora povezana s elisom. Iako su putnici našeg nacionalnog avio prijevoznika pomalo sumnjičavi kad sjednu u avion s dvije velike elise, treba znati da su ovakvi turbo-elisni motori, slični ovome na kanaderu, efikasniji na malim i srednjim visinama i brzinama nego što bi to bio jednako snažan mlazni motor bez elise.

Radi se o provjerenim i robusnim motorima, no kanaderi lete pod velikim opterećenjima i u uvjetima kad je zrak pun pepela, čađe, djelomično sagorjelih iskri, pa kad one prođu kroz motor, dođe do gustog crna dima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sisi
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo